کد مطلب:161251 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:182

اسارت اهل بیت
بازماندگان سپاه اسلام را ابتدا به كوفه و سپس به شام بردند. در بین اسراء 8 مرد و 17 زن بود كه 6 نفر آنها از دختران امام علی علیه السلام بودند. [1] .

سر مبارك امام حسین علیه السلام را به خولی بن یزید اصبحی سپردند، تا زودتر از كاروان و دیگر سرها، نزد یزید ببرد. [2] او شب هنگام به قصر ابن زیاد می رسد، و چون درب قصر را بسته می بیند، بناچار به منزل خود می رود و سر مبارك را داخل تنور پنهان می كند. نیمه های شب همسر خولی متوجه ی نوری می شود كه از داخل تنور به آسمان ساطع است. وقتی سر مبارك امام حسین علیه السلام را داخل تنور می بیند، با همسرش پرخاش می كند و او را سرزنش می كند كه: مردان همه زر و سیم به خانه می آورند، تو سر حسین بن علی علیه السلام را آورده ای؟ [3] همان شب همسر خولی از بستر آن ملعون جدا شده و در قیام مختار با همكاری زن دوم خولی، از او انتقام گرفته و یاران مختار، خولی را هلاك می كنند. [4] .

كاروان اسراء در حالی وارد كوفه شد كه مردم كوفه از روی ترحم به كودكان، نان و خرما و گردو می دادند. ام كلثوم علیهاالسلام ناگاه فریاد برآورد: ای مردم كوفه! صدقه بر ما خاندان حرام است؛ و نان و خرما را از دست كودكان می گرفت.

نقل است كه در كوفه، سر مبارك امام را به دستور عبیدالله وارد كاروان كردند كه


حضرت زینب با مشاهده ی آن از شدت ناراحتی سر خود را به كجاوه زدند؛ كه خون از زیر مقنعه ایشان جاری شد. [5] .


[1] نسبت به اين بيست و پنچ نفر، اقوال ديگري نيز وجود دارد كه همه مورد اتفاق نيست. البته در انتهاي اين بخش، پيرامون آمار نهضت عاشورا سخن خواهيم گفت.

[2] لهوف، ص 60.

[3] تاريخ طبري ج 6، ص 248.

[4] كامل ابن اثير ج 4، ص 24.

[5] عده اي اين كار حضرت زينب عليهاالسلام را دليلي بر قمه زني مي دانند؛ كه پاسخ آن را در فصل سوم آورده ايم.